Retningslinjer for elevrådet

• Formanden vælges for en toårig periode. Næsteformanden bliver automatisk formand, da vi i elevrådet gør brug af en tutorordning.
  • Formanden og næstformanden har ret til at deltage ved alle bestyrelsesmøder.
  • Formanden og næstformanden deltager i temaaftenerne ved bestyrelsesmøderne.
  • Elevrådet mødes seks til otte gange om året.
  • Elevrådet dannes fra 2. til 9. klasse. Klasserne vælger en repræsentant og en suppleant.
  • Fra 2. til 6. klasse deltager både repræsentanten og suppleanten i elevrådsmøderne.
  • Elevrådet skal en gang om året have besøg af DanskeSkoleelever
  • Elevrådet skal samarbejde med Hjørring Kommunes fælles elevråd.
  • Elevrådsformanden kan holde tale ved festlige lejligheder.
  • Elevrådsformanden og næstformanden deltager ved informationsmødet vedr. kommende 7. årgang. Deres opgave er, at de skal fortælle om elevernes glæde, skolerejser, det sociale liv og faglige oplevelser på Vrå Skole.
  • Elevrådsformanden kan holde tale ved dimissionsfesten.

Retningslinjer for kontaktlæren

• Elevrådsformanden skal være valgt inden d. 15. september. (Skolebestyrelsens forretningsorden)
  • Elevrådsformandens navn og e-mailadresse sendes til distriktslederen. (Skolebestyrelsens forretningsorden)
  • Formændene for elevrådene vil inden skolebestyrelsesmøderne blive orienteret om mødes indhold af kontaktlæreren. (Skolebestyrelsens forretningsorden)
  • Vejleder og støtter eleverne i deres deltagelse i elevrådsarbejdet. (Fra Akkordaftale)
  • Igangsætter og fremmer elevrådet. (Fra Akkordaftale)
  • Skal være elevrådets ”voksenkontakt” til skoleledelsen og skolens medarbejdere (Fra Akkordaftale)
  • Skal være behjælpelig med at kopiere og distribuere materialer for og til elevrådet. (Fra Akkordaftale)
  • Skal yde elevrådet hjælp med udfærdigelsen af forslag, udtalelser, dagsordener, referater, m.m. (Fra Akkordaftale)
  • Dagsordener skal lægges på SkoleKom en uge før elevrådsmøderne.